بهداشت موثر با ارتودنسی

 ارتودنسی

ارتودنسی یک روش درمانی برای پیشگیری و درمان نامنظمی دندان ها و ناهنجاری های فکی است. وسایلی که در حین درمان ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرند (از جمله ارتودنسی ثابت و متحرک) در اصلاح نامرتبی دندان ها موثر هستند اما می توانند به آسانی موجب گیر کردن ذرات غذا و تشکیل پلاک در اطراف دندان ها شوند.

رعایت بهداشت در ارتودنسی

. رعایت بهداشت دهان و دندان برای همه مهم و ضروری است اما برای افرادی که ارتودنسی  دارند بسیار حیاتی تر می باشد. معمولا افراد بعد از انجام ارتودنسی به علت وجود سیم،براکت و سخت شدن پروسه پاکسازی، با چالش های زیادی برای بهداشت دندان هایشان مواجه می شوند. عدم برداشتن پلاک از اطراف براکت ها ممکن است منجر به افزایش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. برای دور ماندن از این مشکلات باید بهداشت دهان و دندان را در الویت قرار داد.

مسواک زدن

طی دوره درمان ارتودنسی ، باید دندان ها بعد از صرف هر وعده غذایی مسواک شوند. مسواک زدن در هنگام ارتودنسی مستلزم تمیز کردن زیر و روی سیمی که از میان براکت ها عبور می کند، باشد.

مسواک بین دندانی

همانطور که از نام آن پیداست، مسواک بین دندانی نوعی مسواک کوچک و باریک است که برای تمیز کردن مابین دندان ها، زیر و اطراف سیم ها و براکت های های ارتودنسی استفاده می شود. قبل از استفاده از مسواک معمولی، از مسواک های بین دندانی برای خارج کردن ذرات بزرگ غذایی که بین براکت ها گیر کرده اند، استفاده کنید.

نخ دندان 

روزی حداقل یکبار باید دندان ها را نخ دندان کشید. استفاده از نخ دندان با وجود براکت های ارتودنسی ممکن است دشوار باشد اما روش های مختلفی برای تمیز کردن مابین دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان و سالم نگه داشتن لثه ها وجو دارد. نخ دندان مخصوص سوپرفلاس به بیرون کشیدن ذرات باقی مانده غذایی و پلاک از بین دندان و خط لثه کمک می کند.

دهان شویه

پس از استفاده از مسواک و نخ دندان، داخل دهان، آب یا دهان شویه ضدعفونی کننده بچرخانید. دهان شویه ضدعفونی کننده می تواند برای التهاب و جراحت لثه ها که ناشی از برخورد براکت های ارتودنسی هستند، بسیار مفید باشد. این دهان شویه ها همچنین برای تمیز کردن آفت ها، زخم های جزئی دهان و لثه ها استفاده می شوند زیرا ذرات غذایی باقی مانده را از بین می برند و به دهان اجازه می دهند تا روند طبیعی بهبودی را طی کند.

رژیم غذایی

کنترل رژیم غذایی به معنای پرهیز از غذاهایی است که می توانند احتمال پوسیدگی دندان را افزایش دهند. بدین منظور باید مصرف غذاهایی که دارای مقدار زیادی شکر هستند مانند نوشابه،شیرینی و بستنی را محدود کرد همچنین حدالامکان از خوردن غذاهای سفت و چسبنده مثل آجیل ،آبنبات که موجب کج شدن بریس می شود، اجتناب کرد.

واترجت ، روشی سریع و موثر

تمیز کردن دندان‌هایی که دارای ارتودنسی‌ هستند می‌تواند چالش برانگیز باشد. عدم برداشتن پلاک موثر از اطراف براکت‌ها ممکن است منجر به افزایش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود.استفاده از نخ دندان در اطراف بریس ها نیاز به نوعی نخ دندان خاصی دارد که کار را پر زحمت تر می کند که کار را پر زحمت تر می کند. استفاده از واترجت دندان برای پاک کردن باقی مانده های مواد غذا بین سیم های ارتودنسی و دندان ها راه حل بسیار ساده تری است. واتراسپلش با داشتن سری های مخصوص ارتودنسی بیش از سه برابر موثر تر از نخ دندان و دیگر روش های متداول، پلاک و مواد غذایی را از بین براکت ها و سیم جدا کرده و شرایطی مطلوب برای بیماران ارتودنسی فراهم می کند.