داشتن ایمپلنت سالم

 ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت قطعه ای فلزی معمولا از جنس تیتانیوم است که به جای ریشه دندان کشیده شده، داخل استخوان فک، قرار داده می شود و تاج دندان یا دندان مصنوعی روی آن بازسازی می شود و بهترین راه حل برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. ایمپلنت های دندان برای چندین دهه به‌ طور موفقیت‌آمیزی استفاده شده‌اند که با نگهداری دقیق، سال‌ها به کار خود ادامه خواهند داد.

فواید ایمپلنت :

– دندان با ساپورت ایمپلنت از جای خود تکان نمی خورد. افرادی که تجربه استفاده از دندان مصنوعی را دارند با لغزیدن و حرکت کردن دندان مصنوعی کاملا آشنا هستند. اما در مورد ایمپلنت دندان اصلا نیازی نیست نگران باشید. ثابت بودن ایمپلنت باعث میشود دیگر به خاطر طبیعی نبودن دندانتان نگران قرار گیری در موقعیتهای اجتماعی نباشید.

– از استخوان محافظت می کند. اگر دندانتان را بکشید یا به هر دلیل بیفتد، نباید جای آن را خالی بگذارید. باقی ماندن جای خالی دندان در فک باعث میشود به تدریج استخوان فک که زمانی ریشه دندان از دست رفته را در خود نگه میداشته است، به تدریج جذب شده و تحلیل برود. تنها گزینه ای که جلوی تحلیل رفتن و کاهش استخوان فک را میگیرد ایمپلنت دندان است. ایمپلنت دندان از استخوان فک محافظت کرده و تولید سلولهای استخوانی جدید را تقویت میکند

– ایمپلنت صدا نمی دهد. دندان مصنوعی هنگام جویدن غذا یا صحبت کردن به خاطر لغزیدن ممکن است صدای تلک بدهد اما در ایمپلنت چنین اتفاقی رخ نمیدهد.

– هر غذایی بخواهید میتوانید بجوید. برخلاف کسانی که از دندان مصنوعی استفاده میکنند در خوردن برخی مواد غذایی راحت نیستند. با ایمپلنت های دندانی تمام غذاهایی را که با دندان خود میخوردید، میتوانید بدون هیچ نگرانی مصرف نمایید.

– پایه ایمپلنت مانند ریشه دندان داخل استخوان قرار گرفته و استخوان فک به دلیل ساپورت توسط ایمپلنت تحلیل نمی رود. بنابراین فرم صورت، کمتر دستخوش تغییرات ناشی از از دست دادن دندان میشود.

اهمیت بهداشت ایمپلنت :

در صورتی که ایمپلنت دندان کاشته اید؛ اولین و مهمترین نکته‌ای که برای نگهداری و بهداشت ایمپلنت دندان باید رعایت کنید؛ حفظ بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از رشد باکتری یا پلاک در نواحی اطراف ایمپلنت است. چون هر گونه تجمع باکتری، ذرات غذا یا پلاک می تواند در ایمپلنت یا بافت های اطراف آن ایجاد عفونت کرده و موجب شکست کاشت ایمپلنت شود. در صورت کم توجهی یا عدم رعایت بهداشت؛ بیماری‌هایی مانند  Peri-omplantitis  گسترش پیدا کرده و در نتیجه کاشت ایمپلنت با شکست مواجه خواهد شد.

رعایت بهداشت دهان و استفاده از نخ دندان و مسواک،از اهمیت زیادی حتی نسبت به افراد عادی برخوردار است همچنین بسیار مهم است که برنامۀ کامل بهداشت دهان و دندان را در خانه ادامه دهید و برای ارزیابی دقیق ایمپلنت، دندان‌ها و لثه‌ها، مراجعه به کلینیک درمانی خود را به‌طور منظم ادامه دهید. این پیگیری به شما امکان می‌دهد که از ایمپلنت و دندان‌هایتان به‌طور حرفه‌ای نگهداری کنید و هرگونه مشکلی را قبل از شیوع  و آسیب ‌رسیدن به ایمپلنت برطرف کنید. با رعایت نکات زیر، طول عمر ایمپلنت دندانی خود را افزایش می‌دهید:.

– دهانشویه آنتی باکتریال برای جلوگیری از باکتری

– استفاده از نخ دندان مخصوص ایمپلنت

– مسواک های بین دندانی

– مسواک زدن بعد از صرف وعده های غذایی

– واترجت دندان

ضرورت و نقش واترجت در بهداشت ایمپلنت

.اکثر بیماری های دهان و دندان بر روی ایمپلنت دندان تاثیری ندارند چرا که ایمپلنت ها از مواد ضدپوسیدگی تولید می شوند اما باز هم ممکن است که در فاصله بین لثه و روکش ایمپلنت دندان جرم غذا باقی بماند که نواحی زیر و اطراف ایمپلنت محل مناسبی برای تولید باکتری ها هستند این عمل باعث عفونت و التهاب لثه می شود که می تواند منجر به از بین رفتن،تحلیل لثه و درنتیجه سست شدن ایمپلنت های دندان شود. استفاده از واترجت به صورت روزانه می تواند از این مشکلات جلوگیری کند و باعث دوام و ماندگاری ایمپلنت دندان شود.